Z Ruska se šíří skrytá hrozba pro důchodce: jako mor postihuje a oslabuje finančně i české seniory.
Podvodné praktiky, které mají za cíl připravit lidi o peníze, dostávají v poslední době v médiích hodně prostoru. Zdá se ale, že to stále nestačí. V poslední době hraje prim následující taktika, kterou používají především skupiny napojené na Rusko, ale netýká se jen jich. O co konkrétně jde?
Přesné cílení na nejslabší článek
Bankovnictví v mobilu či počítači, platební karty v hodinkách a prstenech, možnost ovládat účet třeba z druhého konce světa… Tolik možností, tolik unikátních technických řešení, a přesto se právě v technice neskrývá onen pověstný nejslabší článek. Tím je bohužel člověk. Důvěřivost a nedostatek znalostí o fungování jejich aplikací vedou k tomu, že podvodníci míří především na uživatele samotného. Bohužel, hlavně v případě seniorů bývají často úspěšní.
Jak vše funguje?
Podvodníci v tomto případě nemíří na žádný systém banky, ale na samotného uživatele. To je bohužel nesmírně efektivní, neboť banka proti tomu může jen těžko vytvářet jakákoliv protiopatření. Stejně tak je následně prakticky zbytečné žádat o vrácení peněz, banka je v tom skutečně nevinně.
Celý podvod probíhá tak, že podvodník zavolá vytipované oběti, jak bylo řečeno, často se jedná o seniora, a předstírá, že je pracovník banky, policie či jiné podobné instituce. Tím vytvoří zdání legitimity a také naléhavosti. Klienta varuje, že jeho peníze jsou v ohrožení ze strany zločinců nebo jim nabídne časově velmi omezenou nabídku na výhodnou investici.
Člověk se potom pod psychickým tlakem rozhodne poslechnout jeho pokyny a svěří dotyčnému přístup k účtu nebo odešle své peníze sám na účet, který mu podvodník nadiktuje. Banka v tomto případě nemůže dělat nic jiného než příkaz provést. Bohužel, vina je v takovém případě vždy na klientovi. Jsou přitom známy i případy, kdy klient pojal podezření o férovosti transakce, zavolal do své banky, které jej před převodem peněz jasně varovala, a přesto jej nakonec provedl.
Závěr
Jak se proti takovým podvodům bránit? Jen a pouze tím, že lidé budou dostatečně informovaní. Je třeba mít na paměti, že žádná instituce po vás nikdy nebude po telefonu chtít, abyste převáděli své peníze jinam. Platí to stoprocentně. Pokud se takový požadavek objeví, jedná se o podvod a je třeba jej ignorovat, případně rovnou nahlásit. V opačném případě hrozí, že lidé skutečně přijdou o všechny své úspory.
Zdroje: https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-podvod-za-par-kliknuti-internetovi-utocnici-cili-nejen-na-deti-a-seniory-40521989, https://medium.seznam.cz/clanek/petrl-podvody-na-ceskych-seniorech-jak-se-meni-taktiky-pachatelu-161768, https://www.chip.cz/duchodce-prisel-o-vsechno-podvodnici-mu-vyluxovali-z-konta-7-milionu-korun, https://aktualnezbrandyska.cz/podvodnici-pripravili-seniora-o-7-milionu-korun-nepomohl-ani-telefonat-z-banky/
Napsala pro Vás AI asistentka Klára ze zdrojů na českém a zahraničním internetu

