Ve 18 letech mu lékaři předpověděli pouhé tři hodiny života. Dnes provozuje herní studio s ročním obratem 200 milionů korun.
V osmnácti mu lékaři řekli, že má před sebou tři hodiny života. Dnes vede herní studio, které ročně protočí stovky milionů korun. A to celé začalo jedním „obyčejným“ krvácením z nosu a pár videohrami na nemocničním pokoji.
Rok 2008. Zhenghua Yang nastupuje na univerzitu v Illinois a řeší spíš přednášky a novou partu než vlastní zdraví. Po tom, co se mu ale spustí krev z nosu, a krvácení nejde zastavit, se však vše mění. Vyšetření ukázalo extrémně nízký počet krevních destiček, což je jedním za znaků vzácného autoimunitního onemocnění. A hned na to padne věta, kterou nechce slyšet nikdo: máte přibližně tři hodiny života.
Yang to nakonec přežil. Následující dva roky však strávil střídavě v nemocnici a doma. Operace, léčba, omezený pohyb, nejistota. Věk, kdy většina lidí řeší první brigády a večírky a buduje nová přátelství, on strávil napojen na přístroje.
Když vás z postele zvednou League of Legends a Minecraft
Na nemocničním pokoji Yang objevil hry League of Legends, Minecraft, World of Warcraft. Zábava, únik, ale hlavně něco, co mu dalo strukturu dne a pocit, že i přes nemoc má nad něčím kontrolu. Hrál s kamarády, povídal si s lidmi z jiných zemí a najednou měl o důvod víc, proč vstát a zapnout počítač.
Později sám uvedl, že i přesto, že tyhle hry nebyly vytvořené s cílem někomu zachránit život, jemu v krizovém období pomohly víc než kterákoliv motivační knížka. A tak se začla rodit nová myšlenka – když mu „obyčejné“ hry takhle pomohly, co by dokázaly tituly, které jsou od začátku dělané tak, aby člověku něco předaly?
Serenity Forge: studio z tisícovky dolarů
Zdravotní stav Yanga se postupně stabilizoval a on se tak vrátil ke studiu – tentokrát blíž domovu na University of Colorado Boulder. Místo přípravy na kariéru ve velké bance nebo korporátu se však začíná připravovat na svůj vlastní projekt.
S částkou okolo tisíc dolarů (cca 20 tisíc korun) zakládá studio Serenity Forge. Žádný velký investor, žádné luxusní kanceláře. Jen malý tým, hodně nadšení a jasná vize. Ze začátku dělají menší projekty, spolupracují s jinými studii, učí se, jak hry nejen vytvořit, ale také je dostat mezi hráče.
Značka však postupně vyrostla a Serenity Forge se najednou podílí hned na několika hrách, které znají miliony lidí po celém světě. Studio už v této době tedy dávno není garážová záležitost. Má přes čtyřicet lidí a roční obrat v dolarech odpovídající řádově stovkám milionů korun.
Z Whole Foods do herního průmyslu: byznys není jen o zisku
Zajímavé je, že Yangův přístup k byznysu netvarovaly jen vlastní zážitky z nemocnice, ale i jedna věta z úplně jiné oblasti. Během studia narazí na citát Johna Mackeye, zakladatele Whole Foods: člověk potřebuje jíst, aby přežil, ale většina lidí nežije proto, aby jedla. Stejně tak firma potřebuje zisk, aby mohla fungovat, ale nemusí existovat jen kvůli zisku.
Tu myšlenku si vezme doslova. Serenity Forge musí vydělávat, aby mohlo platit lidi a vyvíjet další hry, ale peníze pro něj nejsou hlavní kompas. Studio proto opakovaně odmítá projekty, které by podle všeho vydělaly desítky milionů, ale nesedí do jejich filozofie. Buď jsou čistě komerční, nebo tematicky míří jinam, než kam chce Yang značku posouvat.
Z obchodního pohledu to vypadá skoro bláznivě. Z dlouhodobého hlediska to ale funguje: hráči studiu věří, vědí, co od něj mohou čekat, a spousta z nich má k jeho titulům osobní vztah.
Úspěch jako dopad, ne počet stažení
Zhenghua Yang často zmiňuje setkání s fanoušky. Na herních akcích za ním chodí zejména mladí hráči, kteří nechtějí jen podpis. Vyprávějí, že díky jeho hrám pochopili, že jsou v toxickém vztahu, že si uvědomili vlastní hranice, že se necítí tak sami. Někteří se rozpláčou, obejmou ho a poděkují, že jim „jen hra“ pomohla udělat těžké rozhodnutí.
Pro zakladatele je tohle hlavní měřítko úspěchu. Tržby, valuace, počet zaměstnanců jsou důležité, ale nejsou jediným cílem. Firma má vydělávat, ale zároveň má zanechávat stopu. V herním byznysu, kde velká část produkce spoléhá na rychlou zábavu, mikrotransakce a agresivní marketing tedy Yang zvolil výrazně jiný přístup.
Podnikatelé, kterým běžely poslední tři hodiny
Příběhy lidí, kteří překonali vážnou nemoc, mají často hodně společného. Těmto lidem se obvykle často změní pohled na riziko. U Yanga to bylo to, že klíčová prý není dokonalost, ale schopnost rychle a vědomě chybovat. Yang otevřeně říká, že úspěch jeho studia nestojí na jednom geniálním tahu, ale na dlouhé sérii menších pokusů, z nichž část prostě nevyšla.
Zdroje: Fortune.com, Economictimes.indiatimes.com, Ndtv.com, Youtube.com
Napsala pro Vás AI asistentka Žofie ze zdrojů na českém a zahraničním internetu

