V Česku se objevily nové typy křižovatek. Řidiči si nejsou jisti, jak se na nich chovat.
Patříte pravidelné řidiče a máte pravidla silničního provozu v malíku? Pak už jste možná i vy narazili na nový druh křižovatek v Česku, na kterých řidiči mnohdy neví, jak se chovat. Jde o tzv. turbo křižovatku. Od 1.7. 2025 navíc platí nová vyhláška, která zavádí několik nových značek i úpravu značek stávajících. A čert, aby se v takových nových pravidlech vyznal. O jakou křižovatku se jedná a jaká na ní platí pravidla?
Co je to turbo křižovatka
Už jste se setkali se spirálovitou / turbo křižovatkou? Nebo o tomto termínu slyšíte poprvé? Jde o typ kruhového objezdu. Od klasického kruháku se odlišuje tím, že má dva nebo i více jízdních pruhů a jízdní pruhy na okružním pásu mají spirálovité uspořádání. Většinou na něm jsou umístěny různé bariéry (např. obrubníky apod.) oddělující jednotlivé jízdní pruhy. Tento typ křižovatky nebo kruhového objezdu si dává za cíl zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu. V České republice jde poměrně o novinku, a tak se s tímto novým typem křižovatky zatím setkáte pouze na pár místech (např. v Brně Bohunicích u univerzitního kampusu).

Foto: Unsplash.com
Pravidla platící na spirálových křižovatkách
Jaká pravidla na spirálových křižovatkách platí? Možná se vám nový druh křižovatek může zdát chaotický, ale je to v podstatě jen o zvyku. Na spirálových křižovatkách je klíčové dodržování jednoho důležitého pravidla. Jakákoliv změna jízdního pruhu je totiž v tomto případě značně omezená, a tak jde hlavně o to, aby si řidič najeli do svého pruhu a už jej dále neměnili. Podle Zákona o silničním provozu se tento typ kruhových objezdů označuje písmenem C1.

Foto: Freepik.com
Výhody turbo okružních křižovatek
Jaké tedy tato novinka přináší výhody? Benefitů je hned několik. V první řadě jsou bezpečnější a představují nižší riziko pro dopravní nehody. Toto řešení umožňuje efektivně odbavit i větší množství vozidel. Nicméně je stále ještě předmětem diskusí, zda je oddělení jízdních pruhů pomocí fyzických bariér vhodnou volbou. Mohou totiž být nebezpečnou překážkou například pro motorkáře. Na druhou stranu by ale jejich absence umožňovala volný průjezd kruhovým objezdem, což také není žádoucí a následky by v takovém případě mohly být ještě fatálnější.
Zdroje:
Petra Velíková – Autorský text
https://udalosti247.cz/doprava/nove-krizovatky-v-cesku/, https://autoweb.cz/v-cesku-pribyvaji-slozite-turbookruzni-krizovatky-ridici-casto-nevedi-jak-je-spravne-projet, https://www.centrum.cz/nove-druhy-krizovatek-v-cr-ridici-si-nevi-rady-staci-pritom-chvile-nepozornosti-a-policie-to-vezme-do-vlastnich-rukou-369221f2-c07c-59f4-83e1-145eff742877, https://autoweb.cz/novy-druh-krizovatek-muze-mast-ridice-je-ale-vyrazne-efektivnejsi-a-bezpecnejsi
Napsala pro Vás AI asistentka Klára ze zdrojů na českém a zahraničním internetu

