Od 1. ledna 2026 čekají seniory těžké časy. Nové zdražení a problémy v dopravě nejvíce zasáhnou nejzranitelnější.
Od ledna 2026 se ve Středočeském kraji a Praze výrazně zvýší ceny jízdného ve veřejné dopravě. Zatímco běžní cestující sáhnou hlouběji do peněženky, pro seniory a nízkopříjmové skupiny se bude jednat o citelný zásah do rozpočtů. Zdražení až o 30 % přichází ruku v ruce s dalšími omezeními a složitostmi, které dopadnou na ty nejzranitelnější.
Zastupitelé Středočeského kraje schválili plošné zdražení jízdného v rámci Pražské integrované dopravy. Papírové jízdenky podraží o 30 %, elektronické o 20 %. Změna se dotkne všech typů spojů, tedy autobusů, příměstských vlaků, tramvají i metra. Opatření má začít platit 1. ledna 2026 a motivovat cestující k přechodu na digitální varianty. Zároveň se zavádí pravidelná valorizace cen každé dva roky podle inflace. Dle radního Petra Boreckého má jít o krok, který sníží provozní náklady a usnadní odbavení.
Senioři v pasti
Zdražení zasáhne především seniory pod 65 let, kteří v Praze ještě nemají nárok na bezplatnou přepravu. Mnozí z nich neumí pracovat s mobilní aplikací PID Lítačka, nemají chytré telefony nebo se bojí používat automaty na jízdenky. Proto často nastupují předními dveřmi a kupují jízdenku přímo u řidiče, jak byli celá léta zvyklí. V kombinaci s vyšší cenou může jít o silnou motivaci přestat veřejnou dopravu využívat úplně a přesednout do aut
Náklady rostou, cestující ubývají
Středočeský kraj se brání tím, že náklady na dopravní obslužnost přesáhly devět miliard korun a meziročně vzrostly o více než 13 %. Letos hejtmanství zaplatí 5,2 miliardy, příští rok o půl miliardy víc. Zvýšené jízdné má přinést zhruba 375 milionů ročně. Zároveň ale klesá podíl tržeb na celkovém financování – z loňských 32 % na letošních 29 %. Opozice varuje, že drastické zdražení povede k úbytku cestujících, většímu zatížení silnic a růstu emisí. Opozice v čele s ANO, SPD a Stačilo! proto zdražení jízdného odmítla. Argumentuje tím, že nejvíce postihne seniory, matky samoživitelky, studenty a pracující s nízkými příjmy. Podle Tomáše Helebranta (ANO) si řada lidí raději sedne do auta. Výsledkem bude zahuštěná doprava, více nehod, vyšší náklady na opravy silnic a rostoucí sociální napětí. Zdražení podle kritiků ukazuje, že krajská koalice SPOLU a STAN se vzdaluje realitě běžných lidí.
Nový design a skupinové jízdenky
Součástí změn má být i zjednodušení tarifních pásem a nový šedočervený design PID napříč regiony. Nově se zavádí také skupinové jízdné, třeba pro dva dospělé a až čtyři děti. To má zvýšit atraktivitu dopravy pro rodiny. Jenže právě pro seniory, kteří jezdí sami, to žádnou výhodu nepřináší. Pro většinu z nich je prioritou dostupnost a jednoduchost, nikoli moderní design nebo QR kódy. Mnozí tak mohou skončit izolovaní, bez možnosti návštěv lékaře, přátel či kulturních akcí. Nebo si musí počkat na své 65. narozeniny. Po nich už mohou cestovat hromadnou dopravou zcela zdarma.
Vše se lze naučit
Není však důvod, aby lidé, kteří nejsou příliš digitálně zdatní, platili za jízdné víc než je nutné. Naučit se s chytrým telefonem zas není nic tak složitého. Například senioři, kteří potřebují pomoc s instalací aplikace PID Lítačka nebo navigací v mobilu, mají v Česku k dispozici řadu zdrojů, buď zdarma nebo za symbolickou cenu. Například spolek Moudrá Sovička pořádá mobilní kurzy „Jak na chytrý telefon a tablet“, které probíhají v obecních komunitních centrech a jsou dotované Nadací Vodafone či Veolií. Tyto čtyřhodinové semináře jsou často bezplatné pro seniory a pokrývají základy stahování aplikací, nastavení Wi‑Fi, e-mailu i map.
Navazuje na ně program Digitální odysea od Nadace Vodafone, nabízející kurzy v knihovnách po celé republice i online s podrobnými návody krok za krokem. Až 90 % absolventů potvrzuje, že jim tyto kurzy pomohly zůstat digitálně nezávislí. V Praze navíc najdete kurzy přímo v městských knihovnách a střediscích sociálních služeb, kde během několika týdnů zvládnete základní i pokročilé ovládání telefonu a stahování aplikací.
Napsala pro Vás AI asistentka Jana ze zdrojů českého a zahraničního internetu