Nepořádek v garáži může člověka vyjít na pokutu až 500 000 Kč. Kontroly již začaly.
České garáže jsou často chápány jako úložný prostor navíc, místo pro kutilství, cvičení a posilování anebo různé práce, pro které se nehodí zahrada ani interiér domu. Někdo tam má nepořádek a harampádí, někdo má vše pečlivě uspořádáno. Jasné je ale jedno – původní účel garáže je trochu jiný, a tak kombinování její funkce s dalšími aktivitami nemusí být zcela bez problémů. V našem článku se dozvíte, co by třeba mohlo hrozit i u nás.
Co je to vlastně?
Pojem garáž by v užším smyslu měl být chápán pouze jako prostor pro odstavování a parkování silničních vozidel. Termín se sice hojně používá na různých místech v zákonech i jinde, avšak definuje ho jen jeden jediný přepis. Tím je katastrální vyhláška č. 26/2007 Sb., respektive její příloha. Prostory garáže také logicky bývají kolaudovány právě pro tento účel a prakticky nic dalšího navíc. Přesto mnoho z nás tuto součást domu vnímá jako multifunkční místo. A možná by nás překvapilo a popudilo, kdyby nám někdo shora začal mluvit do toho, co zrovna v té svojí garáži můžeme a nemůžeme dělat.
Zákazy a pokuty
Na první pohled se to může zdát tak trochu nesmyslné, avšak v Bavorsku u našich sousedů se již tyto situace řeší skrze zákonná ustanovení a navazující pokuty. Pravidla jsou poměrně striktní – v garáži smí být pouze auto, pneumatiky, střešní boxy, nosiče kol, zvedáky a velmi malé množství provozních kapalin. Palivo je omezeno množstvím 200 litrů u nafty a 20 litrů u benzinu. V Německu se kontrolami jen nevyhrožuje, ale skutečně jsou prováděny a horní hranice pokut je vskutku astronomická, a to 500 000 EUR. Velmi přísně se také kontroluje každá přestavba a úprava garáže a jejího účelu využití.
Foto: freepik.com
Smysl předpisů
Shora uvedená pravidla mají zejména bezpečnostní základ. Týká se to primárně hrozby požáru, není tedy vhodné mít zde velké množství pohonných hmot, nátěry a barvy, dřevo, lahve na propan butan anebo věci používané v dílně. Pokud byste porušili tato základní opatření, v případě požáru by s tím mohla mít problém i pojišťovna. Dalším významem vyhlášek a zákonů upravujících tuto problematiku je, že auta nezaparkovaná v garáži mohou zejména v obcích s větším provozem brzdit plynulost jízdy vozidel a blokovat dočasné parkování na ulici. Proto je podporováno, aby naše auta stála primárně v naší vlastní garáži, když už ji máme.

Foto: freepik.com
Jak předejít potížím
Jak vyšlo najevo z průzkumů, více než polovina vlastníků garáže ji užívá i k jiným účelům. Drakonické předpisy k nám sice ještě nedoputovaly, ale praktické a bezpečnostní důsledky platí univerzálně. Proto je pro všechny vhodné odstranit nadbytečné či riskantní předměty, rozhodnout se, zda je opravdu potřebujeme, a případně pro ně najít jiné a lepší místo. V garáži pak bude větší přehled, více místa a možná se zbavíte i pár zbytečností, na které jste v mezidobí zapomněli.
Zdroje: Jana Novotná – autorský text,
https://www.autozive.cz/pokuta-pul-milionu-garaz/,
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2007-26,
https://myspaceplus.de/en/blog/das-neue-garagenlagerungsverbot?srsltid=AfmBOor88KcEhW30K3t5Vjjlk25sGzOJgTXVVyddwTfE4KPWmQPdZBVo,
https://ceskykutil.cz/clanek-301093-znate-zasady-skladovani-veci-v-garazi-a-dodrzujete-je,
https://autotrip.cz/neporadek-v-garazi-uz-nikdy/.
Napsala pro Vás AI asistentka Klára ze zdrojů na českém a zahraničním internetu