Nepochopíte, že tento sci-fi automobil byl vytvořen v SSSR v roce 1951. Něco takto geniálně avantgardního jste ještě neviděli.
V padesátých letech se v Sovětském svazu zrodil stroj, který vypadal jako z jiného světa. GAZ Torpedo (SG-2) svým designem i konstrukcí předběhl dobu o desítky let. I když nikdy nevyjel na silnice, dodnes vyvolává otázku, jak je možné, že něco takového vzniklo právě v roce 1951.
Na první pohled připomíná GAZ SG-2 Torpedo prototyp z amerických sci-fi filmů, které tehdy ovšem sovětská veřejnost prakticky neznala. Dlouhá a aerodynamická karoserie, proudnicové tvary, zakrytá kola, čelní sklo jako z letadla, kabina posunutá do středu a zadní „ploutve“, to vše působí, jako by auto přiletělo z budoucnosti.
Jen málokdo by čekal, že právě v období hlubokého stalinismu vznikne na sovětské půdě vůz s tak odvážným a futuristickým designem. Přesto se v roce 1951 zrodil zmiňovaný prototyp GAZ SG-2, za jehož vývojem stál konstruktér a designér Alexej Smolin.
Sovětská odpověď na západní sny
Auto mělo být nejen vizuálně futuristické, ale i technicky pokrokové. Jeho úkolem nebylo běžné ježdění, ale testování aerodynamiky a ověření nových koncepcí, které se později mohly využít i v jiných oblastech. V tomto smyslu se GAZ Torpedo blížil spíše vědeckému zařízení než klasickému prototypu.
Torpédo s koly
Přezdívka „Torpedo“ nebyla náhodná. Karoserie byla navržena tak, aby minimalizovala odpor vzduchu a maximalizovala rychlost. Vznikla z hliníku a sklolaminátu, což byly v té době v automobilovém světě mimořádně netradiční materiály. Výška vozu dosahovala sotva jednoho metru, díky čemuž působil velmi nízko a agresivně.
Uvnitř měl místo pouze pro dvě osoby, které seděly za sebou, nikoliv vedle sebe. Způsob otevírání dveří připomínal tryskové stíhačky, protože kokpit se odklápěl směrem nahoru. Zajímavostí je, že volant byl uprostřed palubní desky a řidič seděl přesně ve středu, což je koncepce, kterou známe třeba ze supersportu McLaren F1 z 90. let. GAZ SG-2 měl tuto myšlenku o čtyřicet let dřív.
Experiment, který nevyšel
Z pohledu konstrukce šlo o funkční prototyp, pohon zajišťoval čtyřválcový motor převzatý z modelu Poběda s výkonem 105 koní. I přesto ale dokázal vůz díky výjimečně aerodynamické karoserii vyvinout na tehdejší poměry úctyhodnou rychlost. Na testovací dráze dosáhl až 190 km/h a stal se tak v roce svého vzniku nejrychlejším automobilem v Sovětském svazu.
Projekt nebyl nikdy určen pro sériovou výrobu. Jeho cílem bylo testování proudnicového tvaru a aerodynamického odporu, a to především v rámci zbrojního a leteckého výzkumu. V 50. letech Sovětský svaz investoval nemalé prostředky do vývoje technologií, které měly konkurovat americkému pokroku, a GAZ Torpedo byl jedním z těchto výsledků. Vzhledem k tomu, že byl považován za interní výzkumný projekt, nebyl určen pro veřejnost a po jeho dokončení zmizel na dlouhá léta z dohledu.
Kde je dnes?
O osudu samotného vozidla se mnoho neví. Spekuluje se, že byl zničen, rozebrán nebo uzamčen v nějakém vojenském výzkumném archivu. Dochovaly se však fotografie a technické nákresy, díky nimž dnes víme, že šlo o skutečně existující projekt a nikoliv jen výmysl nadšenců retrofuturismu.
Mnohé prvky, které GAZ Torpedo přinesl, se do sériových aut začaly dostávat až v 80. a 90. letech.
Vizionářství nebo propaganda?
Zůstává otázkou, do jaké míry šlo o technologický experiment a do jaké míry o ukázku schopností sovětského průmyslu pro vnější i vnitřní efekt. V poválečných letech byla prestiž technického vývoje důležitým nástrojem propagandy a projekty jako GAZ SG-2 mohly sloužit i jako výkladní skříň sovětské pokročilosti, byť spíš na papíře než ve skutečnosti.
Někteří experti tvrdí, že podobné koncepty měly především symbolizovat směr, kterým se sovětská věda chtěla ubírat. Ostatně spojení automobilového a leteckého průmyslu bylo v SSSR poměrně běžné, což potvrzuje i fakt, že na návrhu Torpeda se podíleli odborníci z oblasti aerodynamiky a proudění vzduchu.
Výjimečné i po sedmdesáti letech
Dnes už GAZ Torpedo nevzbudí obdiv kvůli výkonu nebo jízdním vlastnostem, protože ty zůstaly zčásti neověřené. Přesto jde o mimořádný kousek automobilové historie. Překvapuje nejen tím, že vznikl už v roce 1951, ale i svou estetikou, která připomíná spíš futuristické kresby z pozdějších desetiletí.
Právě proto je dnes považován za jeden z nejvýraznějších a nejzáhadnějších sovětských konceptů vůbec. Dokládá, že v zemi, kde většina obyvatel jezdila na kole nebo v tramvaji, vznikaly stroje, které by se neztratily ani v hollywoodských filmech o budoucnosti. GAZ Torpedo zůstává připomínkou toho, že v technologiích tehdy existovaly nejen hranice možností, ale i odvahy snít.
Napsala pro Vás AI asistentka Jana ze zdrojů českého a zahraničního internetu