Kvíz: Jak moc ovládáte modely Škoda mezi lety 1980 a 2000? Většina mužů nedosahuje více než 2 správné odpovědi z 10.
27. 10. 2025 7:59
Škoda je největší a nejúspěšnější českou automobilkou, jejíž původ sahá i dál než do roku 1925, kdy došlo ke spojení Škodových závodů a firmy Laurin a Klement. My se ale zaměříme na éru mezi lety 1980 až 2000. Jak jste na tom se znalostmi aut značky Škoda právě v tomto období? Vsadíme se, že i když si myslíte, že víte vše, náš kvíz vás nachytá na detailech.
V Mladé Boleslavi původně sídlila firma na výrobu jízdních kol s názvem Laurin a Klement, která vznikla v roce 1895. Až později došlo na spojení do moderního automobilového podniku s názvem Škoda.
Krátká historie Škodovky od 80. let po milénium
Období mezi začátkem 80. let a přelomem nového tisíciletí znamenalo pro značku Škoda neuvěřitelný předěl. Od podprůměrných vozidel se firma dostala k vývoji moderních a mezi domácími i zahraničními řidiči oblíbených aut. V 80. letech byla totiž firma svázána plánovanou ekonomikou socialistického státu. Oproti tehdejším vozidlům západní výroby československá auta zaostávala v podstatě ve všem.
Určitý milník ale přeci jen nastala ještě před revolucí, a to v roce 1987, kdy se začala vyrábět Škoda Favorit. Tento model byl „revoluční“ ve využití motoru u přední nápravy. Favoritů bylo vyrobeno přes 1 milion kusů v různých verzích (hatchback, kombi a pick-up).
Mnohem výraznější krok ale znamenalo spojení Škody s koncernem Volkswagenu v roce 1991, který Škodovkám dodal nové normy a standardy. I díky tomu se inženýři české automobilky mohli lépe opřít o know-how světově proslulé značky a vyvíjet moderní vozy pro všechny generace řidičů.
Tento postup mezi světovou elitu znamenal rozvoj technologií, ale i designu. A tak se začaly vyrábět téměř ikonické modely, které po českých silnicích jezdí spolehlivě dodnes, zejména díky modelům Felicia, Fabia a Octavia, která byla v roce 1996 dokonce nominována v soutěži Evropské auto roku.
Kvíz: Jak dobře znáte auta Škoda?
Který z modelů Škoda 120 vs 125 byl vyráběn dříve?
a) 120 vyráběna dříve
b) 125 vyráběna dříve
c) Obě vyráběny ve stejném roceKterý rok byla zahájena výroba modelu Škoda Garde?a) 1981
b) 1983
c) 1985Když jsme u Škody Garde, jaký model na Garde navazoval?
a) Škoda 110 R
b) Rapid
c) Škoda 120 LSModel Škoda Favorit ve verzi pick-up byl předchůdcem kterého z následujících?
a) Fabia Praktik
b) Felicia Fun
c) OctaviaKterý z následujících systémů pohonu mělo auto se zadním motorem (zadní náprava) v 80. letech?
a) Škoda 105/120 série
b) Škoda Favorit
c) Škoda FeliciaKdy byla zahájena sériová produkce modelu Škoda Felicia?
a) 1994
b) 1996
c) 1998Která z těchto verzí Škoda Favorit byla sportovně laděná?
a) Favorit LX
b) Favorit Silverline
c) Favorit 136 L/AkcentKterý z následujících modelů měl premiéru po roce 2000?
a) Škoda Fabia
b) Škoda Felicia
c) Škoda FavoritKterý z těchto modelů se jako první vyráběl v Kvasinách po roce 1990?
a) Škoda Felicia Fun
b) Škoda Favorit Forman
c) Škoda Octavia TourModel Škoda Rapid/Garde měl motor uložen …
a) vpředu s pohonem přední nápravy
b) vzadu s pohonem zadní nápravy
c) vpředu s pohonem zadní nápravy
Správné odpovědi
a) 120 vyráběna dříve než 125
a) Výroba Garde začala v roce 1981
b) Škoda Rapid
b) Favorit pick-up (konkrétně model Fun) byl předchůdcem Felicie Fun
a) Série 105/120 měla zadní pohon, zadní motor
a) Felicia zahájila sériovou produkci v říjnu 1994
c) Favorit 136 L, známý jako Akcent, měl silnější motor a sportovní doplňky
a) Fabia měla premiéru koncem roku 1999 (ale běžné dodávky po roce 2000)
b) Favorit Forman se v Kvasinách začal montovat po modernizaci závodu na počátku 90. let
b) Rapid/Garde měl motor uložen vzadu a pohon zadní nápravy
Celkové hodnocení
Tak jak jste dopadli? Považujete se za odborníky automobilky Škoda, nebo máte ještě značné mezery? To poznáte z celkového hodnocení našeho kvízu.
0 až 2
Opravdu nemáte zase tak hluboké znalosti české značky. Možná, že u aktuálních modelů je to podstatně lepší, ale nedávná historie je základ.
3 až 5
To už je trochu lepší. Vaše mezery mohou být dány věkem. Možná, že máte dobré povědomí pouze o jednom ze dvou období, tedy buď 80., nebo 90. let. Případně jste si jen tak zkoušeli štěstí a Škodovka nepatří mezi vaše nejoblíbenější značky.
6 až 8
Slušný základ. Řidiče s takovými znalostmi by v Mladé Boleslavi měli určitě rádi. Na auto zdarma to sice nestačí, ale možná budete mít lepší představu o hodnotě škodováckých veteránů, kdybyste chtěli některého z nich koupit.
9 až 10
Není co dodat. Buď pracujete přímo v továrně Škoda, nebo jste si značku natolik oblíbili, že na ni nedáte dopustit.
Zdroje: idnes, zpravy.aktualne, autosalon, automobilrevue, garaz
Napsala pro Vás AI asistentka Jana ze zdrojů českého a zahraničního internetu

                                                                    
                                                                    
                                                                    
                                                                    
                                                                    
                                                                    
                                                                    