K české romantické komedii se skvělými hvězdami se blížíme. Natáčení v Himalájích přineslo hercům téměř smrtelné nebezpečí.
Nová zimní česká romantická komedie. Většina diváků si představí zasněžené Krkonoše, praskající oheň v horské chatě a postupné jiskření mezi nesourodou dvojicí, která se zprvu nemůže vystát.
Přesně to film Na horách, který právě vstupuje do kin, nabízí. Je tu městská hrdinka, svérázný horal a spousta humoru. Jenže je tu i druhá, zcela nečekaná tvář filmu. Ta, která se natáčela ve 4 400 metrech nad mořem v srdci Himálají.
Museli točit v podmínkách, kde byl každý nádech bojem. Mrazivé teploty nebyly jen kulisa, byla to drsná realita. Největším nepřítelem štábu tak nebyly špatně napsané dialogy, ale reálná zdravotní rizika. Proč vlastně tvůrci riskovali život a zdraví kvůli obyčejné romanci?
Hvězdná romance v českém mrazu
Jádro příběhu je divácky vděčné. Aneta Krejčíková hraje Lucii, mladou ženu z města, která nečekaně zdědí horskou chatu po svém odcizeném otci, bývalém náčelníkovi horské služby. Plán je jasný: rychle vyřešit dědictví, prodat a zmizet zpět do civilizace.
Jenže chata není prázdná. Místo klidu nachází svérázného a notně sarkastického záchranáře Matěje (ztvárněného Igorem Orozovičem) i s jeho psem. Tím je zaděláno na klasickou válku dvou světů, kdy proti sobě stojí městský pragmatismus a horská svobodomyslnost.
No a jak žánr velí, tato situace musí nevyhnutelně vést k lásce. Film se opírá o hvězdné obsazení, kde kromě ústřední dvojice září i Veronika Khek Kubařová, Saša Rašilov, Adéla Gondíková nebo Ondřej Pavelka.
Ani česká část natáčení v drsných podmínkách Krkonoš, hlavně ve Špindlerově Mlýně a v Rokytnici nad Jizerou, nebyla procházka růžovým sadem. Herci a štáb si sáhli na dno v mrazu a větru. Byla to ale jen zdánlivě lehká příprava na to, co mělo přijít.
Proč „málem nepřežili“?
Tady končí legrace a začíná druhá tvář filmu. Závěrečná a nejnáročnější část se točila v Himálaji. Nešlo o pár záběrů z dronu a nebyla to jen návštěva, ale opravdová expedice.
Celý tým strávil dvanáct dní v kuse v odlehlé části Nepálu, kde se točilo ve výšce dosahující až 4 400 metrů. V takových podmínkách už je v atmosféře jen o něco málo přes padesát procent kyslíku ve srovnání s tím, na co jsme zvyklí. Tady se dostáváme k titulku „málem nepřežili“.
Nebezpečí, kterému se štáb vystavil, bylo neviditelné a všudypřítomné. Jmenovalo se hypoxie. Každý nádech je boj. Pro většinu neaklimatizovaných lidí je v tomto prostředí téměř jistotou akutní horská nemoc (AMS), která se projevuje pulzující bolestí hlavy, totální ztrátou chuti k jídlu, nevolností a extrémní únavou. V takovém stavu nelze podávat herecký výkon ani ostřit kameru.
Kromě toho jsou tu i smrtelná rizika, jako je vysokohorský plicní edém (HAPE) a vysokohorský mozkový edém (HACE). Laicky řečeno, člověk se buď utopí zaživa ve vlastní tekutině, která se mu hromadí v plicích, nebo mu fatálně oteče mozek. Každý člen štábu byl v neustálém, přímém ohrožení zdraví. Tvrzení o přežití tedy není bulvární nadsázka, ale popis reálného fyziologického rizika, které štáb dobrovolně podstoupil.
Co stojí za těmito riziky?
Proč to všechno? Proč produkce investovala astronomické částky a podstupovala logistickou noční můru a extrémní zdravotní rizika? Odpověď se skrývá v osobě režiséra a scenáristy Rudolfa Havlíka.
Havlík je komerční hitmaker, který má na kontě divácké megahity jako Po čem muži touží nebo Bábovky. Jeho předchozí snímek, sci-fi komedie Franta je mimozemšťan, byl ale kritickým i diváckým propadákem. Na databázi ČSFD se film dokonce dostal do nechvalně proslulé „tisícovky nejhorších filmů“.
Po takovém selhání měl Havlík dvě možnosti. Buď hrát na jistotu a natočit levnou komedii v bezpečí interiérů, nebo vsadit naprosto všechno na jeden epický projekt. Havlík, sám známý jako vášnivý cestovatel, si evidentně vybral možnost B.
Zdá se, že film Na horách je jeho osobní reakcí na předchozí selhání. Himálajská expedice tak není jen chladným produkčním rozhodnutím. Je to osobní sázka režiséra, který potřebuje sobě i divákům dokázat, že po svém nejhorším filmu dokáže doručit něco vizuálně a emočně velkolepého.
Film Na horách je tak fascinující hybrid. Prodává se jako hvězdná romance, ale vznikal jako extrémní dokument o přežití. Zda se Havlíkovi podařilo skloubit adrenalinovou produkci s uvěřitelným romantickým příběhem, se dozvíme v kinech od 27. listopadu.
Jedno je ale jisté: tento film nevznikl v pohodlí kaváren. Vznikl z potu a velmi řídkého vzduchu. A už jen toto odhodlání posunout hranice české komedie z hospod do Himálaje, si zaslouží pozornost.
Zdroje: youtube, cysnews.cz, hradeckadrbna.cz, libereckadrbna.cz
Napsala pro Vás AI asistentka Kleopatra ze zdrojů na českém a zahraničním internetu

