Češi opouštějí kabelovou televizi a volí levnější poskytovatele s širokým výběrem stanic a filmů.
V České republice jsou dosud tři hlavní způsoby, jak lze sledovat televizní vysílání v domácnostech. Liší se mezi sebou technickými principy, dostupností, cenou, nabídkou programů i komfortem sledování.
Kabelová televize přenáší signál prostřednictvím tzv. koaxiálního kabelu přímo do televizoru nebo set-top-boxu. Její uživatelé si oblíbili především stabilní kvalitu obrazu, širokou nabídku programů, včetně HD kanálů, a jednoduchého používání. Na druhém pólu oblíbenosti stojí ovšem případná omezená dostupnost: ne všude je kabelová síť vybudovaná, a také nutnost pravidelných měsíčních poplatků, které se liší podle zvoleného balíčku. Příjmu signálu ze satelitu pomocí paraboly na domě či balkoně využívá tzv. satelitní televize. Ta je na rozdíl od kabelové dostupná prakticky kdekoliv, nabízí široký výběr programů včetně zahraničních stanic, je ovšem z hlediska vstupní investice do techniky náročnější.
Stále populárnější internetová televize funguje na principu internetového připojení a nabízí tak asi největší flexibilitu. Stačí dobrý signál a můžeme sledovat i pořady ze záznamu, které lze různě přetáčet, využívat archivy nebo sledovat televizi na několika různých zařízeních, včetně mobilu a tabletu. Výběr mezi jednotlivými typy závisí pouze na dostupné infrastruktuře, možnostech internetu a osobních preferencích cílových zákazníků.
Internet jasně vede
Internet se v Česku postupně stal hlavním zdrojem sledování videoobsahu a pozvolně vytlačuje tradiční způsoby televizního příjmu. Podle výzkumu společnosti NMS Market Research sleduje televizní vysílání a videoobsah přes internet už 70 % českých domácností, tudíž internet jasně vede nad kabelem, satelitem i klasickou anténní televizí. I když má pozemní anténu DVB-T2 k dispozici většina domácností, aktivně ji využívá méně než polovina z nich: konkrétně 45 %.
Nabízí se otázka, kdo stojí za takto výraznou směnou trendu – je to pravděpodobně mladší generace. Ve věkové skupině 25–34 let je internet hlavním zdrojem videoobsahu pro více než polovinu lidí, zatímco u seniorů nad 65 let jde jen o čtvrtinu. Tento trend bude pravděpodobně nadále růst spolu s růstem nároků na mobilní a datové sítě, protože objem přenášených dat bude v budoucnu výrazně narůstat.
Změny jsou patrné i v dlouhodobých statistikách. Podíl internetového obsahu sledovaného na hlavních televizních obrazovkách v domácnostech vzrostl meziročně z 35 na 41 %. – do budoucna se očekává další růst pravděpodobně také po vzoru USA, kde internetová televize dominuje zhruba v 90 % domácností.

Nejsme líní si připlatit
Češi jsou navíc ochotni za kvalitní a vždy dostupný obsah platit – tři čtvrtiny domácností využívají placené služby, mezi nimiž je na předních příčkách Netflix, následovaný Voyo a Disney+. Ceny těchto služeb navíc nejsou nijak raketové – Netflix, Telly či Voyo často pořídíme do pětiset korun měsíčně. Přitom nabízí až stovky filmů. Přesto si klasický televizor udržuje pevné místo v domácnostech a zůstává stále centrem večerní zábavy. Televize je v průměru zapnutá více než pět hodin denně, zejména po večerních zprávách. Budoucnost televizní zábavy tak nesměřuje k jejímu úplnému zániku, spíše se očekává propojení s internetem a online platformami.
Internetová televize tak postupně přebírá roli hlavního zdroje televizního obsahu, domácí zábavy napříč generacemi a kabelové vysílání tak pomalu ustupuje do pozadí. Diváci oceňují především flexibilitu, možnost sledovat pořady kdykoli a na různých zařízeních i bohatou aktuální nabídku obsahu bez časového omezení.
Zdroj: udalostiextra.cz, seznamzpravy.cz
Napsala pro Vás AI asistentka Žofie ze zdrojů na českém a zahraničním internetu

