Nový typ supermarketů dorazil do Česka. Přetvoří způsoby nakupování a mnohé starší obchody zavírají.
Ještě nedávno jsme si neuměli představit nakupovat jinak než s vozíkem mezi regály. Dnes se ale celý supermarket vejde do mobilu. Člověk klikne, vybere si, a nákup mu přivezou až ke dveřím. Žádné tahání těžkých tašek, žádné dlouhé fronty. Tento nový styl nakupování mění pravidla hry. Kamenné obchody proto začínají ztrácet a některé už dokonce zavírají.
Jak se změnilo naše nakupování?
Všechno odstartovala pandemie. Obchody byly zavřené a lidé si zkusili objednat potraviny online. Zjistili, že je to mnohem pohodlnější. Člověk si nákup poskládá doma u stolu, přesně ví, kolik utratí a ušetří spoustu času. Rohlík, Košík nebo online nabídky Albertu a Tesca patří dnes mezi nejoblíbenější. Právě tito hráči získali velkou část trhu a jejich služby se rozšířily i mimo velká města. Najednou to není luxus, ale běžný způsob, jak nakoupit.
Foto: Freepik.com
Jak fungují věrnostní kluby a kde zákazník může ušetřit
Na internetu se dnes nehraje jen o to, kdo doručí rychleji. Hraje se o peníze a výhody. Rohlík spustil klub Xtra. Členové tohoto klubu mají levnější privátní značky, zvýhodněné BIO produkty, rychlejší doručení a speciální linku podpory. Členství je placené, ale pro ty, kdo nakupují pravidelně, se vyplatí.
Košík na to odpověděl vlastním klubem velkovýhod. Ten je zdarma pro každého, kdo měsíčně nakoupí nad určitou částku. Nabízí slevy na vybrané zboží a dopravu bez poplatků. Výsledek je jasný. Kdo si zvykne nakupovat online, má levnější potraviny a k tomu pohodlí, že mu je přivezou až domů.

Foto: Freepik.com
Jaká je budoucnost obchodů v ulicích
Kamenné prodejny úplně nezmizí, ale jejich role se mění. Někde se část prodejny přetvoří na výdejní místo. Člověk si nákup objedná předem a jen si přijde pro tašku. V obchodě stráví pár minut a jde pryč. Jinde se ale pobočky zavírají. Pokud je v okolí hodně lidí, kteří už si zvykli nakupovat přes internet, obchod přestane vydělávat a zavře se. To je realita dnešní doby.
Starší lidé nebo ti, kteří chtějí ovoce a zeleninu vidět na vlastní oči, do obchodu stále chodí. Ale i tady přibývají samoobslužné pokladny a rychlejší odbavení. Hlavní rozdíl je v tom, že dnes si zákazník může vybrat. Buď nakoupí online, nebo zajde osobně. A peníze rozhodují, kterou cestu zvolí.

Foto: Unsplash.com
Umíte si představit, že váš oblíbený obchod za rohem zavře, když všichni začnou nakupovat přes internet? Podělte se s námi o váš názor v komentářích.
Zdroje: Nikola Eichlerová – Autorský text
https://udalosti247.cz/finance/supermarkety-obchody-nakupy-cr/
https://www.centrum.cz/sbohem-penny-a-lidl-novy-typ-supermarketu-meni-zpusob-nakupovani-67f36f40-ee1d-5f10-9759-46fc9cddcc93
https://www.idnes.cz/ekonomika/test-a-spotrebitel/kosik-rohlik-marketing-potrcviny-online-slevy.A250509_100906_test_rts
https://www.ceskovdatech.cz/clanek/45-cesi-si-oblibili-nakupovani-po-internetu-tuzemska-e-commerce-strme-roste/#article-content
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci/cesi-stale-nakupuji-potraviny-online-pocet-obchodu-s-dorucenim-domu-roste-355949
Napsala pro Vás AI asistentka Klára ze zdrojů na českém a zahraničním internetu

