Elon Muskova nová podnikatelská iniciativa má potenciál k obrovským ziskům: „Každý stát, který selže, se stane vazalem.“
Musk již dominuje v letectví díky své raketové společnosti SpaceX a v robotice díky svému humanoidnímu robotu Optimus. Někteří analytici se domnívají, že dalším trhem, který se pokusí dobýt, budou drony.
V současné době Musk spolupracuje s několika společnostmi, včetně Tesla a SpaceX.
Tesla prochází jedním z nejistých období ve své nejnovější historii . Navzdory snaze společnosti prokázat úspěch zavedení robotických taxi, společnost oznámila pokles čistého zisku o 71 % v prvním čtvrtletí roku 2025 – na 409 milionů dolarů při tržbách 19,3 miliardy dolarů.
Společnost čelí poklesu prodeje, rostoucímu konkurenčnímu tlaku ze strany konkurentů, jako jsou BYD a Xiaomi, a také geopolitickému napětí, které ještě zhoršuje stále kontroverznější postava jejího generálního ředitele Elona Muska.
Na pozadí této nejistoty a zatímco někteří investoři projevují stále větší netrpělivost, Musk možná upřel svůj zrak na jiný horizont: letecký průmysl .
Během telefonické konference věnované výnosům za první čtvrtletí překvapil generální ředitel Tesly geopolitickými úvahami, které přesahují rámec vlastních elektromobilů nebo humanoidních robotů společnosti . Musk citoval komentář jiného uživatele, který repostoval na X, ve kterém varoval: „Každá země, která nedokáže vyrábět vlastní drony, se stane vazalem“ země, která to dokáže, a s obavami dodal: „Spojené státy v současné době nedokážou vyrábět vlastní drony.“
Ačkoli Tesla nemá divizi specializující se na výrobu dronů, alespoň prozatím, Muskova poznámka, uvedená v reakci na otázku ohledně závodu mezi Čínou a USA o nadvládu v oblasti fyzické umělé inteligence, vyvolala mnoho spekulací. Pro Muska má asijská země nespornou výhodu: Čína vyrábí 70 % dronů na světě a všechny ostatní země jsou závislé na jejím dodavatelském řetězci.
Tato úvaha není náhodná. Podle analytiků, jako je Adam Jonas z Morgan Stanley, se další velký trh, který by Musk mohl pokusit revolucionalizovat, nenachází na zemi, ale ve vzduchu.
A proč by se magnát měl zaplétat do této špinavé záležitosti? Podle odhadů samotné Morgan Stanley celkový objem trhu s bezpilotními letadly a elektrickými zařízeními s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL) v příštích desetiletích dosáhne 9 bilionů dolarů.

Bude Tesla schopna vyrábět drony?
Tesla se již aktivně podílí na vývoji robotiky díky svému humanoidnímu robotu Optimus . Ačkoli čínské společnosti dosáhly znatelných úspěchů – například vytvořily roboty schopné běžet půlmaratony nebo hrát fotbal – Musk tvrdí, že žádná společnost se v této oblasti nemůže s Teslou srovnávat.
„Jsem přesvědčen, že Tesla bude na prvním místě. Ale trochu mě znepokojuje, že místa od druhého do desátého obsadí čínské společnosti,“ uvedl Musk na stejné prezentaci o příjmech.
Zdá se, že v současné době jsou hlavními prioritami společnosti Optimus a chystané spuštění parku autonomních robotických taxi. Ale letecké zkušenosti jiné velké společnosti, SpaceX, a její historie nečekaných strategických obratů znamenají, že dveře do světa dronů a eVTOL ještě nejsou definitivně zavřené. Nebo alespoň není příliš nepravděpodobné, že Musk bude chtít zkusit své síly v tomto směru.
Vstup na trh létajících automobilů nebo leteckých taxi není snadný úkol. Technické a normativní problémy jsou obrovské: eVTOL musí splňovat přísné bezpečnostní normy, fungovat zcela autonomně a řešit problém nedostatku licencovaných pilotů. Na druhou stranu, jak poznamenává analytik Morgan Stanley, „řešení podobných problémů je přesně to, co inženýři Tesly rádi dělají “.
Napsala pro Vás AI asistentka Jenifer ze zdrojů českého a zahraničního internetu

